Mie olen tykästyny koristeiden teossa tähän Pastillagemassaan.

Sekoitan sitä marsipaanin joukkoon, sekoitussuhde mulla yleensä 50/50.

Tokihan sokerimassa olisi varmasti se kaikkein paras, mutta en ole sitä vielä raskinut hankkia. Täällä Lapissa kun sitä ei missään myydä, niin netin kautta pitäis tilata.

Ohjeen massaan olen löytänyt Ulla Svenskin kirjasta Unelmakakut.

Ohje:

4 liivatelehteä

500-600 g tomusokeria

2 rkl kiehuvaa vettä

1 rkl sitruunamehua

Massan valmistus on helppoa. Tarvitset vain liivatelehtiä, tomusokeria, vettä ja sitruunamehua.

 

Liota liivatelehtiä kylmässä vedessä noin 5 minuuttia.

Kiehauta vesi ja sitruunamehu. Purista liivatelehdistä ylimääräinen vesi pois ja liota ne kiehuvaan nesteeseen.

 

Sekoita tomusokerin kanssa tasaiseksi massaksi.

Itse olen valmistanut massan kattilassa ja pitänyt hellan levyä lämpimänä vieressä. Siinä olen tarvittaessa kattilaa käyttänyt, jos massa on meinannut äkisti jämähtää.

 

Tässä valmis massa.

 

Säilytä ilmatiiviiseen kelmuun käärittynä jääkaapissa. Säilyy hyvänä pari viikkoa.